• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

Cita-Cita tu Angan-Angan Mat Jeninkah??

Posted by Mr Aidil on Saturday, August 07, 2010 No comments

Salam~

Dulu masa kecik2 dulu, ak penah pikir, nnti dh besar ak nk kerja ape ek??
Time sekolah rendah..sumer sibuk nk jadi cikgu..
Bila cikgu taye je,
"Awak nk jadi ape bila besar nnti?"
Budak2 ni plak jawab laa..
"Saya nk jadi cikgu!"

"Sy pun!"
"Sy nk jugakk!"
Tapi dalam ramai2 tu ntah berapa la sgt jejak kaki ke maktab.

Time tu silibus pelajaran ade tambah baru, iaitu subjek Sains..
Kire kerajaan time tu tgh nk mulakan pengajaran sains kt anak2 Malaysia ni la
Soo berlambak2 lah sibuk tukar cita2 kepada nk menjadi seorang.."Saintis"

Hekeleh..ko igat saintis hebat sgt kerr..pakai baju lab coat pastu pegang tabung uji igat best ker..
Tp time tu budak2 sumer berangan2 nk jadi saintis, nk reka macam2, nk kaji macam2..
Ak plak time tu, kalo org taye cita2 ak aper..ak jwb...saintis gakk.
Bukan sebab aku nk jadi..tp sbb ak malas nk layan org yg taye tuh..
Ak sengaja biar org lain pikir yg ak ni not so different with the other kids..

Di usia seawal tuh ak rasa cara pemikiran ak agak lain dr budak2 lain.
Ak dh tawu..cita2 tu xde maknenyerr
Bila ko dh besar, jalan yg ko ader mgkn lain dari yg ko nk..
In the end, cita2 ko padam cmtu jer.
So, bg aku, mmpunyai cita2 tu xde maknenyer..
bazir mase ko je pikir2 pastu bila dh besar xjadik.

Tapi, mgkin jugak..dgn cita2 tu jugak dapat mdorong seseorang utk berjaya..
Cth dia cita2 nk jadi doktor (dimana kalo kaji sah2 parent dia pn doktor gak)
Dia akan belajar rajin2 dan brusaha utk masuk Universiti n jadi la doktor
Tp ak agak..x ramai kot macam tuh..
Maybe ade yg cita2 nk jadi architect tapi bila besar sikit bapak soh masuk sekolah arab..jadi la Ustaz
Cita2 nk jadi engineer, Bila besar sikit, Sibuk bercintan zaman muda mudi, Rempit sana sini,
Kantoi blaja..last2 engineer gak..tp mechanic kedai moto je laa..

Bukan ak nk kutuk kerja2 cam ustaz, mechanic, cleaner, itu just Contoh jerr
Tanpa makcik cleaner, tandas xkn bersih kn?
Tanpa org dbkl yg kutip smpah tu ari2, bandar korang xkn bersih cm skrg kan?
Wlaupun kerja diorg lekeh, tp penting dalam menjaga keseimbangan alam semesta.
Ceh poyo habis ayat aku.hahaha


P/s: Agak-gaknye la kan..org yg cita2 nk jadi superman tu dulu skrg keje ape ek??

0 comments:

linkwithin

Related Posts 

with Thumbnails
 
  • NetworkedBlogs

  • Blogger Community

    Ourbloggerlists

    BlogMalaysia.com

    Blogged.my
    Personal blogs
  • My Blog List

  • Blog Archive

    Gengblogger