• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

5 benda korang jangan buat kalau datang Saba Restaurant

Posted by Aidil on Saturday, January 22, 2011 52 comments

Salam~
Disini,aku sebagai salah seorang waiter di Saba Restaurant, Cyberjaya..ingin memberi beberapa nasihat dan panduan kepada para pengunjung dan pelanggan setia kami.

Oleh kerana terlalu banyak persoalan dan masalah di Saba Restaurant, saya ingin menyenaraikan 5 benda yang tidak boleh dibuat jika anda datang makan di Saba Restaurant.huhu
Ada banyak,tapi 5 cukup la dulu.

1. Jangan datang pukul 11 pagi untuk makan.


Memang kami tulis buka kedai pukul 11 a.m. Tetapi pukul 11 jugak lah semua staff2 sampai. Time tu baru lah kerusi meja nak disusun. Payung kat luar nak dibuka. Karpet dan getah nak di pasang. Mesin system order nak dibuka. Pastu nak tunggu makanan masak..bab tempat buat air,jangan cakap la..baru nak potong buah, blender aper sumer.

Solution: 
Isnin-Khamis bukak pukul 11a.m tapi datang pukul 12pm.
Jumaat bukak pukul 2pm dtg pukul 2.30pm
Sabtu Ahad bukak pukul 12pm datang pukul 12.45pm. Ada faham??

2. Jangan komplen jika order yang anda buat lambat sampai.


Untuk pengetahuan semua, di Saba Restaurant, kami menggunakan system order guna kad, atau nama lain FATEH pos. Aku xtaw apa system tu. Tapi, setiap yang anda order memang akan keluar kertas dan akan dibuat. Jika lambat, adalah kerana bukan anda seorang saja yang order. So,kenala sabar dan tunggu giliran.

Solution:
Jangan order bahagian barbeque sebab dia kena panggang dulu baru siap. Order bahagian nasi biasa macam Chiken/Lamb kabsah or hanith. Sebab dia dah siap, tinggal nak served je. Dan jangan mengada-ngada nak order air jus sebab dia kena potong dan blender. Order sahaja air suam or air kosong. Nak cepat sangat kan??

3. Jangan marah jika panggilan anda kepada staff Saba Restaurant tidak dilayan


Pelanggan2 yang dikasihi sekalian, di Saba Restaurant ini ada 2 jenis pekerja. Satu, waiter..dua delivery.
Waiter adalah orang yang bertugas menempatkan anda duduk dan mengambil  order. Delivery pula ditugaskan untuk menghantar makanan dan mengemas meja serta menyediakan semua keperluan pelanggan. Oleh itu, jangan la nak mengamuk jika anda memanggil Delivery untuk menyuruhnya megambil order sebab sah2 memang bukan dalam bidang kuasa dia. Begitu juga memanggil Waiter untuk menyuruhnya mengemas meja. Sebab sah2 kitorang buat muka blur je.

Solution: Nak kenal mana Waiter mana Delivery?? Delivery kompom pegang tray. Waiter pulak kompom pegang pen dan kertas. X kenal maka x chenta la katakan :)

4.Jangan terlalu excited untuk pesan makanan anda


Yeah..datang Saba Restaurant! Best ni..nak makan macam2!! Cepat2 order! Lapar ni..
Ehem! Sabar2..nama pun Saba Restaurant..kenala sabar..excited macamana pun anda..makanan tu xkan lari.
Macamana kami nak amik order kalau semua orang bercakap? Sorang cakap nk makan ni..pastu sorang lagi nak makan benda lain, tambah lagi sorang order lain..lain..lain... @_@ pening waiter.

Solution: Pihak waiter akan memberi anda menu terlebih dahulu dan membiarkan anda memilih dan berbincang tentang apa yang ingin anda pesan. Jika sudah sebulat suara, barulah waiter akan datang dan mengambil order anda. Ini untuk mengelakkan costumer menukar order di saat akhir, makanan yang dipesan tidak sampai (kerana waiter bercelaru menulis order) dsb. [Macamana x ilang order kak oii..ko cakap..orang ujung sana cakap, anak ko plak nangis nak caramel..mana satu aku nak tulis oiii..huhuhu]

5.Jangan..jangan sekalipun jangan..anda LARI tanpa membayar makanan anda.


Yeap..memang betul. Ada costumer yang lari tanpa bayar makanan diorang. Bukankah haram makanan yang anda makan kalau tidak dibayar?? Aku jer dah ada 3 kali costumer lari.
1st, 4 orang melayu sorang kepala botak. rm73
2nd, arab or bangla. makan sorang. rm19 terbang
3rd, 2 orang melayu..bukan calang2 makan. rm67 xbayar..
Tiap kali anda makan..kami bagi token (kad). Sila bawa kad itu ke kaunter pembayaran didalam. Bukan bawa kad itu,masuk poket dan jalan buat2 xpaham yeeee..

Solution: Ini aku xtaw..xkan nak gari tiap costumer dan lepas bayar baru bukak gari tu kot?? Sendiri mau ingat la weii..Kalau xmampu,jangan datang Saba Restaurant. Sebelah Saba Restaurant ada Rahim Bistro what..kedai mamak murah pe wei..huhu ops..emo pulak. 


Sekian, Terima Kasih.

Alamat Saba Restaurant

4800 Suite 0-2, Ground Floor,
Block A1,Jalan Perdana,
CBD Perdana, Cyberjaya,
63000 Selangor.
Tel: 03 8320 2544 (for reservation) mostly.

p/s: Lega ada costumer yang datang keesokan harinya dan beritahu lupa nak bayar semalam dan bayar teros aritu jugak. Macam tu la yang kita nak..

52 comments:

banyak songeh ko punya jangan...jangan datang makan kat saba kan senang...abeh ceghita

yes i called saba 100x for delivery. nobody picked up the phone

mcm ni ke ko nk promote saba... makin meluat ar wei... demn

aku baru duk survey nak pergi bawa famili until terbaca info ni - terus tak jadi!!!

No 3.... If customer tersalah panggil, tolong la info ke petugas yg betul, bukan buat muka, xlayan. Bukan semua org tahu mana waiter n delivery walaupn pakai bj lain2.

This comment has been removed by the author.

wow terkejut baca. tlg jwb a few questions,
1. kalau dah opening pkl 11, kenapa staff tak dtg awl sikit? i've been a staff at afew restaurants before, so mmg time kerja kena dtg before opening utk prepare mknn & tmpt. if taknak bg customer dtg 11am, kenapa tulis bukak 11 am at the 1st place? salah sape skrg tu? customer ke staff?
2. kalau cust salah pnggil staff, staff saba takboleh ke nk tlg pnggilkan staff yg berkaitan yg boleh tlg? why do u assume that customers need to know which 1 dia kena panggil? customers come to eat & pay & go back. that is it.

tlg jwb ye, saya agk curious jgk dgn statement awk ni

Macam ni ke cara melayan pelanggan?.. dik...belajar dulu ok. Btw byk lg restoran arab kat malaysia ni kan....

Eeeee...eksyen!kekwat nak mampos...ko ingat tu restoran bapak ko ke?ko keje jer kt sana kan?

we paid ur salary..and ur boss too..remember?

Haha.. lucu la blogger ni. Yg lain tu xyah la sentap sgt.. budak2 je ni.. dia x paham konsep kot.. anyway Saba mmg sedap. . Pada blogger ni plak nanti dah matang baru la ko tau etika business dan melayan pelanggan dik.. skrg ko keje waiter of course u look at your side of the story je. .

baru survey. xjadi ah pegi..huhu

bdak yg tulis ni poyo nk mampus..ingat aku hadap sgt nk pegi saba..pasal org mcm ko ni la nila setitik rosak smua restoran saba..

Wei wei....ni bapak die punyer restoran weiiii....blogger ni taraf2 bangla je kot...bodo ke ape siap nak tulis mcm ni....lain kali ko tulis kat depan menu tu...baru senang org tepok dahi ko tu

Senang cerita. Tak yah pergi kat Restoran ni.nasi Arab tempat lain boleh Cuba.

Nape la emo sgt, aku baca siap gelak2.. Nk dtg beli baklava, ada x?

You write like a douche. I know you're angry and dissatisfied for whatever reason, but this is not tolerable.

aduh baru nk try buka puasa dekat saba.survey2 terus tak jadi baca ni. Whoever paid he/she must be the bos dik..

butoh la kau..kerje taraf waiter belagak mcm besar habis.ni jenis kerje malas tp nak gaji besar.kepala bapak awak

This person no longer work at saba restaurant... he just a ex worker... we apologise for what he wrote.. tq

Saba ni makanan bagus.tapi kalau servis teruk...habislah.skrg org tempatan pun dah ada yang buka restoran nasi arab. So kena la jaga pelanggan baik2 supaya tak lari.

Harap bersabar semua nyerr.. Tujuan si penulis menulis sebegini rupa, tidak lain selain untuk menghina dan ingin pembaca memboycott restoran saba tu.. Itu tujuan hakiki nyerrr.. Lain org, lain pengalaman. Saya mkn situ selalu okey jer. Tp si penulis ni saje2 nk letak cerita2 yg negatif mungkin kecewa dgn pengurusan agak nyer.. Sofar saya main pakai lantak panggil jer smua pekerja kt saba tu. Mn dan nk tggu sape waiter sape

My fevret restoran nasi arab..biasa la klu lmbt..org ramai kn..mknn mmg terbaik dan hrga yg reasonable...wpun setiap kali pegi sesat tp tak mekemahkn smgt utk.mkn nasi arab kt sini...hehee

salam,

1) Bukak jam 11 korg sebagai staff kene dtg awal sejam 2 untuk prepapre smue bende.

2) Order lambat smpai customer mmg akan bising xkira mane2 restoran skali pn

3) Anda mmg patut di marah kalau di panggil tp xlayan. Contoh paling senang, ko panggil member sendiri byk kali pn ko akan marah kalu panggilan x d sahut. Inikan korg pekerja yg gaji korg tu "Customer" yg bayar. So kalau lain department ke lain unit ke, jangan nk berkira buat kerja. Kalau bkn kerja ko skali pn pe salah nye sahut panggilan customer tu dan pggil Waiter/Delivery yg kene ngn job function nye tuk handle customer bkn wat bodo dono je.

4) Bab order mknan, ktorg punye sukela nk order ape mknan skali pn bkn nye korg yg bayar!

5)Aku pn akan lari kalau smue bende yg kat atas ni, terjadi kat aku. BAD SERVIS. Aku mmg xkn mkn la klau mknan lambat smpai. Aku blah je lpas tgk mknan smpai depan mate aku. Xkire la yg hantar tu waiter atau pn delivery mahupn bos korg.

wsalam

Fyi, customers are always right! As a FORMER waiter yourself, you shudnt complain any of these bullshitss especially in public! Be matured. Yeahh the fact that you're no longer work there, its good to hear that we can finally eat there as usual.

Boycott Saba...lets boycott Saba Retaurant!!!

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha...

Aku baru je nak komen tp benda yg aku nk ckp sume org da komen dulu. So x jd la nk komen. Sbnrnya ko ni pekerja yg PEMALAS!!! Kesian kat majikan ko. Sbb kebodohan ko, majikan ko dpt nama buruk.

Jangan guna font kuning utk text.. org susah nk baca ko punya jangan

Kalu aku jadik bos die aku buang budak nih..buat rosak niaga je weh....Macam harem..byk songel...

First time tgok pkerja yg rude mcm ni..suppose saba restoran buang pekerja yg cmni..org suppose promote restoran, ni lg nk blame customer..ko punye pengurusan tu yg slh, klu rse nk bukak kdai pukul 11 suppose staff pkul 9 dh kne datang setup kedai..gilos punye org..dan klu rse mls nk lyn customer,jgn keje..duk umah je goyang kaki..apa punya manusia la ko ni

Klu bnyk jangan baik ko keje jual bege je lah... itu jangan.. ini jangan... dah kata saba restaurant mahai punye restoran... dh xxkan bg servis cap ayam.... poyo la ko....

mcm sialll je.... dah dpt bygkan service memang mcm syiall

Takdelah nak backup mamat ni..budak ni berambus pun same thing happen. Bende ni reality pun. Yang ramai2 nak ngamuk2 kenape. Kalau org biase mkn kat saba mmg tahu bende ni jadi kan..budak ni mslhnyer dia tak reti nak luahkan perasaan in proper way..tak perlu pun ngamuk2. Actually mane2 restoran yang ramai gile org akan jadi camni. Ko dik nk tulis pun jgn lah sound customer. Yg pembace pun grow up lah tak perlu nak ngamuk2 pun fikir positif.

Yang tak pergi nak ckp service sial lah bagai pergi dulu..orgnyer ramai lebih kurang 300 org dlm setiap mase or lebih..tapi ramailah. Kedai tomyam yg ade setakat 50org pun kdg2 order tak sampai2. Waiters pun mcm takde..pd aku saba ni tak lah perfect tp dgn org yg pack camtu kire boleh lah..kene improve lg

3 Perkara yang Restoran Saba' perlu buat:

1. Menapis pengambilan pekerja. Takut takut terambil pekerja yang memburukkan nama syarikat. Contoh: membuat blog post; eja customer pun salah jadi costumer. Jadah menda costumer? Orang pakai costume?

2. Tukar Business Hour lambat setengah jam dari yang terpapar, atau mengarahkan pekerja datang setengah jam awal sebelum waktu operasi. Takut takut kalau berkekalan begini semua pekerja Restoran Saba' complaint dan post di blog/facebook/twitter dsb.

3. Menasihati pekerja yang memiliki blog agar tidak memilih warna kuning sebagai warna tulisan headline. Engkau tahu tak susah nak baca? Ke kau taip guna keyboard Braille?

woii ko tau x ko nie macam nk menjatuhkan business boss ko?? dgn entry blog mcm nie, bkn menambahkn customer, tp buatkn org lg rmai xnk dtg Saba'.

Kpd yg teragak/teringin nk makan kt Saba' sila teruskan niat anda sbb aku dh try semua restoran Arab di Cyberjaya nie, and Saba' is the most delicious one!!! Xde masalah pun mkn kt sna, ko order mstila kne tggu skjap,ape ko expect chef tu mmg di hire khas utk masak mknan ko sorg??
setakat nie, mmg xde masalah tunggu lama pun!!

Plus, the owner/boss sgt2 humble..x bongkak cm pekerja die nie ha! ko dh la pekerja, ko nk buat rules lak sesuka hati?!

SEPATUTNYA BERTERIMA KASIH LAH KAT MAMAT NI SEBAB BAGI INFO . TAK PERLU MARAH2, SIAP MAKI BAGAI, SEBAB DIA BERCAKAP BENAR KAN ?

DARIPADA DIA PROMOTE YG TAK BETUL? "DTG LAH KE SABA , SERVIS TERBAIK, MAKANAN PON MANTAPPP!!!" TAPI HAKIKAT NYA DISEBALIKNYA. JAWAB SENDIRI LAH.

SEKURANG2NYA KITA DAH BOLEH SURVEY ATAU CUBA MAKAN KAT TEMPAT LAIN.

TERIMA KASIH MELAYU, BERBUDI BAHASA AMALAN KITA.

-NASSER-

X betul cara ni...mcm best sgt je saba ni kau nk post mcm ni...tmpt best2 pon x poyo cmni kot...

Dia just nak bagi tips on how to ease you to enjoy your meals. Who cares bout the bad services,saba still the best. Standard lah ada time lag. Food preparatiom kan.

Dia just nak bagi tips on how to ease you to enjoy your meals. Who cares bout the bad services,saba still the best. Standard lah ada time lag. Food preparatiom kan.

This comment has been removed by the author.

Terima kasih Adik for sharing some tips. Kami2 adalah customer Saba yg tegar setidak2 nya tahulah bagaimana pengurusan dlm restoran. Stakat ni semua ok. Sikit2 hal xkisahlahh. Nasi Beryani Saba mmg terbaikkk

Cakap2 pekerja yang pentingkan diri sendiri.
Improve your self!

hai. saya nak tanya restaurant available tak untuk di reserve sebagai tempat majlis makan2? anggarab tetamu 150 org

Apa yg dia kata tu btul... kalu ko kata jangan tak boleh ko jangan la makan dasar pencacai

linkwithin

Related Posts 

with Thumbnails
 
  • NetworkedBlogs

  • Blogger Community

    Ourbloggerlists

    BlogMalaysia.com

    Blogged.my
    Personal blogs
  • My Blog List

  • Blog Archive

    Gengblogger