• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

Kenapa suka pilih cara hidup yang sukar sedangkan ada cara lebih senang?

Posted by Aidil on Wednesday, January 19, 2011 No comments

Salam~

Entry kali ini aku nak ceritakan tentang seorang kawan aku, atau kawan sekerja sebenarnya. Dia umur baru 15 tahun (budak sekolah lagi) dan kerja pun sebab part time sempena cuti sekolah yang lalu.





Aku masuk kerja Nov 2010, dia pulak masuk tengah2 Nov 2010. Oleh sebab aku ni budak baru lagi kat situ, so kitorang pun jadi la member. Kebetulan jugak, dia pun duduk dengkil,so senang la nak jumpa apa sumer. (sebenarnya senang la dia nak arah aku itu ini)
Time entry ni ditulis,dia dah berenti kerja dah..sekolah dah start la katakan. Tapi ntah kenapa aku teringat pulak kat dia. So saja la nk kongsi tentang perangai dia yang smpi sekarang aku xboleh nak faham..iaitu suka cari masalah.

Kenapa aku cakap macam tu? Ok..semuanya ada sangkut paut dengan motor. Dia sangat la taksub dengan motor 125 dia. Ape best pun aku xtaw. Takat laju buat ape..nak mati awal pegi la. Selalu lepak ngan dia, dia bukak cerita motor, dia bangga bila dapat modified itu ini, bangga bila tukar sport rim baru, ekzos baru (??), tukar itu tukar ini. Aku layan je la dia cerita tapi kenyataannya, satu hape pun aku xpaham.

Hari2 dia datang ayah dia hantar..bila tanya mana motor,dia cakap "simpan". Dah lama xbayar.. Pastu bila dapat gaji bulan nov, dia pun bayar. Tak lama lepas tu, dia cakap motor rosak. Duit xcukup.. Kesian pun ada..last2 ari2 aku datang amik dia pergi dan balik kerja. (menyusahkan diri). Oleh sebab tak tahan, plus aku ni bodoh lagi la baik hati, aku bagi la dia pinjam 300. Pergi repair motor. Akhirnya keluar la motor dia dari bengkel.(nasib baik dah bayar tp hutang lagi rm40)

Minggu ni motor keluar, minggu depannya..tengah2 malam pukul 3 pagi dia tepon aku. Wei..dil..aku xcident ni..motor aku hancur teruk arr..ko boleh tolong x??
Argh..ape la ko buat tengah2 malam kat luar ni wei..orang balik kerja tido la..ko pegi bawak moto jauh2 sampai ke Nilai ni macam pelesit buat hape..tensen2.
Aku cakap la xleh tolong..ak tak taw jalan,last2 aku tolong topupkan hp dia jer (dia mintak sgt2). Bayangkan aku kene bangun kul 3 pagi, pakai baju, pergi 7 eleven semata-mata beli topup. Xpela..kawan punya pasal aku redha jer.

Yang aku xbleh blah tu..lepas xcident tu, dia pinjam bos duit nak repair motor. Hari tu, dia cakap motor dia boleh siap repair. Sepatutnya dia masuk kerja pukul 12pm, tapi dia boleh sibuk dengan motor dia. Last2 dia datang kerja lambat pastu kena halau balik. Pastu xpuas ati.

Pelik la..dia ni xtaw fikir ke? Antara motor dengan kerja..sah2 kerja tu lagi penting. Ini x..pentingkan motor jer..desak pomen motor suruh siapkan motor secepat mungkin..ape ni?? Kalau aku jadi dia..aku akan tepon kedai dulu..tanya bila boleh siap..kalau harini xboleh, esok..esok xboleh minggu depan. Bila dah kompom bila boleh siap, baru la fikir macamana nak pergi kerja hari2. Naik bas..teksi..pandai2 la..tumpang ayah..kawan..
Jadi xdela ganggu masa kerja..hidup senang. Masalah boleh setel. Kenapa la suka sangat susah2 kan hidup ni??

Aku x boleh kata apa lagi dah..aku cuma boleh kata yang dia ni budak lagi..so akal pun x matang lagi. Maybe dia xbleh fikir dengan kritis mana satu patut didahulukan dan mana dikemudiankan.. Masalah kena la setel satu2. Baru boleh relek jer.

p/s: Kadang-kadang bosan jugak kalau hidup ni xde masalah...

0 comments:

linkwithin

Related Posts 

with Thumbnails
 
  • NetworkedBlogs

  • Blogger Community

    Ourbloggerlists

    BlogMalaysia.com

    Blogged.my
    Personal blogs
  • My Blog List

  • Blog Archive

    Gengblogger